علائم مصرف اکستازی

علائم مصرف اکستاسی

البته علایم آنی مصرف اکستاسی با فاکتورهای مختلفی مانند میزان دفعات مصرف، میزان خلوص ماده موثر، وضعیت روحی وجسمانی، انگیزه و موقعیت مکانی مصرف کننده ارتباط مستقیم دارد.

در واقع اکستاسی همانند بسیاری از مواد مخدر دیگر فقط احساس اولیه مصرف را تشدید می کند . این  مواد تغییر ایجاد نمی کنند، مثلا احساس سرخوردگی، اندوه، تبدیل به شادی و سرخوشی نمی شود. شاید به همین دلیل اطلاق مواد

همچنین برای بسیاری اکستاسی محرک هیجان آور و در عین حال آرامش بخش و علاوه بر آن تائثیرات توهمی ، تحریک کننده فانتزی را نیز به دنبال دارد. اما مصرف کنندگان پیش از آنکه عوارض روانی مواد را احساس کنند ابتدا عوارض جسمانی مصرف مواد را تجربه می کنند.

در افرادی که برای اولین بار اکستاسی مصرف می کنند، حدود ۳۰ دقیقه پس از مصرف معمولا افزایش ضربان قلب، تعریق شدید،  انقباض عضلانی، عدم احساس درد بروز می کند. اما افرادی که به دفعات این مواد را مصرف می کننداحساس سوزن سوزن شدن بدن، بی قراری، نا آرامی و اضطراب را توصیف می کنند.

برای تشخیص عوارضی ناشی از مصرف انواع مختلف مواد، همواره باید علامت ها و عوارض مصرف با مشاهدات به دست آمده آزمایشگاه های داروسازی و ازمایش های کلینیکی ونتایج برسی و آزمایش قرص ها مقایسه شوند، تا در حد ممکن بتوان دریافت که چه ماده موثری مقصرف شده است.

افزایش دمای بدن، فشار خون و همچنین افزایش فزاینده توان بدنی از آثار آنی جسمانی مصرف مواد هستند. از عوارض نا خواسته ای که نیز ممکن است بروز کند  می توان به تهوع، خشکی  دهان،انقباض عضلات فک و همچنین عدم تعادل اشاره کرد. علاوه بر این مصرف اکستاسی همراه با فعالیت شدید بدنی ممکن است عوارض جسمانی ـ روانی متنند کم آبی شدید، استفراغ، ترس و واهمه  شدید را در پی داشته باشد. این عوارض معمولا پس از حرکت های شدید و طولانی در محل گرم و پر جمعیت به ویژه محفل های شبانه و پارتی ها بروز می کندکه در موارد نادر منجر به سکته قلبی یا مغزی نیز شده است. مصرف کنندگان گاه تا حد مرگ می رقصند تا جای که آب بدنشانبه شدت کاهش یافته وبه دلیل مصرف مواد، سیستم های گیرنده درد در بدنشان مختل شده و شخص مشکلات ناشی از کم آبی شدید را احساس نمی کند.

آمار مربوط به مصرف کنندگان مواد شادی آور

 

تاریخ ساخت اولین قرص های شادی آور (روان گردان) سال۱۹۱۲ بود. در حال حاضر حدود ۲۱۴ میلیون نفر در جهان معتاد هستند که از این تعداد ۱۵ نفر معتاد به مواد مخدر( هروئین، مرفین، حشیش و…..) و بقیه معتاد به مواد روان گردان می باشند. در اینگلیس ۸۰۰ تا ۲ ملیون نفر و در آمریکا ۲ میلیون نفر بر اساس تحقیقی که انجام  دادند در سال۱۹۹۱ بین دانشجویان ۱ درصد مصرف کننده این مواد بودند که این تعداد در سال۲۰۰۲ به۹,۹ درصد افزایش یافت.

ظرف یک سال اخیر در هلند ( آمستردام) تعداد مصرف کنندگالن این مواد از۷,۰ در صد در سال ۱۹۹۰ به ۶,۳ درصد در سال ۲۰۰۱ رسید. این مواد اکثرا در لابراتور های غیر قانونی با گیفیت خیلی پایین ( نا خالصی زیاد) تولید می شود. در آمریکا در سال ۱۹۹۱ ، ۵۰۰ لابراتوار و در سال ۲۰۰۱، ۷۵۰۰ لابراتوار به ساخت این موا د مشغول بودند.

آیا در ایران حکم قضایی برای مقابله با مصرف یا فروش قرص های روان گردان وجود دارد؟

در ۲۰ سال پیش در ایران چو.ن اینگونه مواد اعتیاد آور رایج نبود، در قانون نیز اشاره ای به آن نشده بود. اما رواج این مواد و تبدیل شدن آن به یک معضل  اجتماعی قانون گذران نیز به این مساله توجه کردند. از جمله در مصوبه ای که اعلام شد ( در تاریخ ۲۴/۷/۸۳) لیستی از موا د نام برده شده و بندهایی مطرح گردید. از جمله بندهای آن این است:

 

**برای ساختن، حبس دائم.

** برای فروختن یا به معرض فروش گذاشتن ، حبس جنایی درجه ۱، از ۳تا ۱۵سال.

**نگهداری یا حمل غیر مجاز بیش از ۱۰ گرم ، حبس جنایی درجه۱، از ۳تا۱۵سال.

** نگهدار یا حمل غیر مجاز ۱۰ گرم یا کمتر ، حبس جنایی درجه ۲، از ۲تا۱۰سال.

 

چگونگی مقابله جوامع با مصرف قرص های روان گردان

با اینکه شروع و شیوع این مواد از کشور های غربی بوده ، از آنجا به کشورهای شرقی کشیده شده، غرب برنامه های پیش گیری از مصرف را برای مردم خود چنان اجرا می کند که موجب کاهش شدید مصرف در این کشورخا شده. مثلا در آمریکا از سال۲۰۰۱تا۲۰۰۳ میزلن مصرف ۵۲ درصد کاهش یافته است . مصرف این مواد در بعضی کشور ها نظیر بلژیک و هلند آزاد بود ه و در برخی دیگر نظیر آمریکا ممنوع می باشد. از سال۱۹۹۳تا ۵۵۰۰،۲۰۰۰ کیلو گرم از این مواد در دنیا کشف شده است. مبارزاتی که در جامعه ما علیه مواد مخدر و از جمله نوع جدید و به مراتب بسیار خطرناک تر آن ( قرص های اکستاسی)  صورت می گیرد، بشر در حد انهدام مواد ویا آگاه سازی از مشکلات ایجاد شده پس از مصرف است. غافل از اینکه یکی از راهکار های قابل توجه که باید بر روی ان سرمایه گذاری کرد، فرهنگ سازی در این زمینه و در نتیجه پیشگیری از این مشکل است. اینکه ریشه یابی شود، چرا بعضی ازافراد جامعه ما که اکثرا جوان نیز هستند، به قرص های شادی آور روی می آورند؟ چرا حتی با آگاهی ازمشکلات پس از مصرف ، باز گرایش بسیار بالایی برای استفاده از آنها وجود دارد؟

کلام آخر:

 

بسیاری از افراد با اشتباه تصور می کنند که با مصرف قرص های اکستاسی «شاد تر می شوند» و بهتر فعالیت می کنند، این فقط یک باورغلط است، این مواد دیر یا زود جسم و ر وان را نابود می سازد. فشار های زندگی ممکن است انسان را تحت تاثیر قراردهند اما راه حل هایی وجود دارند :

ورزش، رژیم غذایی مناسب و  پیاده روی همراه با مشاهده طبیعت سبب احساس رضایت و آرامش می شود. صحبت با یک فرد قابل اعتماد در مورد مشکلات می تواند کمک کننده باشد. از همه مهمتر راز ونیاز با خالق هستی و طلب کمک و راهنمایی از او باعث آرامش و تسلی دلها می گردد. جوانان امید های آینده اند. والدین باید با فرزندان خود صحبت کنند و وقت بیشتری را به آنها اختصاص دهند.

 

 

ویرایش گر: محمود فرح آور