عملکرد

آموزش و پرورش با لطیف ترین روح ها سرو کار دارد ،روح های که در حساسترین دوران زندگی خود به سر می برند و مهمترین موقعیت را برای رشد دارند.هیچ بخشی از جامعه این سرمایه عظیم را که در اختیار آموزش و پرورش قرار دارد در اختیار ندارد به

آموزش و پرورش با لطیف ترین روح ها سرو کار دارد ،روح های که در حساسترین دوران زندگی خود به سر می برند و مهمترین موقعیت را برای رشد دارند.هیچ بخشی از جامعه این سرمایه عظیم را که در اختیار آموزش و پرورش قرار دارد در اختیار ندارد به همین دلیل رسالت آموزش و پرورش خطیر تر است و باید بدانیم که این گلهای بوستان هستی در حضور ما و با مراقبت جامعه باید شکوفا شودو رشد و تعالی پیدا کند و میدانیم که این روند با حضور آگاهانه و مختارانه انسانها محقق می گردد.به عبارت دیگر جوان ما باید احساس شخصیت بکند ،اقناع بشود و خود باوری را در دورانی که در آموزش و پرورش سپری می کند بیاموزد و مجال پیدا کند تا شخصیت و استعدادهای خودش را بروز دهد.آموزش و پرورش موفق آموزش و پرورشی است که بتواند بین اندیشه و کردار ،نظر و عمل تعادل ایجاد کند و در مناسبات فردی –اجتماعی انسانها تاثیر گذار باشد .این اثر بخشی از یک پروسه و فرایند متاثر است به عبارتی تا زمینه های تعامل و تعادل بین نظر و عمل را فراهم ننمائیم مطلوب مورد نظر حاصل نخواهد شد.جهان امروز در تولید علم به حدی از پیشرفت رسیده است که در بعضی از رشته های علمی هر سه سال یکبار یافته های جدید علمی جای فرضیه ها و علوم گذشته را می گیرد . در جمهوری اسلامی ایران نیز یکی از راهبردهای اساسی برای رسیدن به استقلال واقعی ،رسیدن به غنای علمی و فنی از مسیر تولید علم و جنبش نر افزاری است که این امر بسیار مورد تاکید مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای قرار گرفته است و این امر نیز محقق نخواهد شد مگر زمینه های جنبش از سطوح پایین تحصیلی فراهم گردد.

ایجاد شرایط و امکاناتی که رشد و پرورش خلاقیتها و ارتقای دانایی و توانایی دانش آموزان را به تناسب استعدادها و علایق آنان فراهم نماید یکی از اهداف اساسی آموزش و پرورش است ،تحقق این هدف با توجه به تنوع علایق و تفاوت توانمندیها ی دانش آموزان و نیز کثرت جمعیت دانش آموموزی کشور مستلزم دسترسی به ظرفیتهای مناسبی از امکانات و منابع است ،لکن محدودیت های موجود عمدتا انجام برنامه های اساسی و مبتنی بر گستره استعدادها و تفاوتها ی فردی دانش آموزان را با مشکل مواجه می نماید ،به گونه ای که در عمل ،رویکرد برنامه ها به پوشش عمومی دانش آموزان معطوف می گردد،بدین جهت برنامه ریزان ،مدیران و مجریان برنامه های آموزش و پرورش د تعامل با دانش آموزان با نیازهایی علاوه بر شرایط موجود برای افراد علاقمند و مستعدی که با روحیه تحقیق و پژوهش در تعمیق و توسعه آموخته های خود اهتمام دارند امری ضروری به نظر می رسد تاسیس پژوهشسراهای دانش آموزی به عنوان یکی از راهکارها،برای تامین هدف فوق در نظر گرفته شده است

پژوهشسرای دانش آموزی مرکزی است که به منظور گسترش فرهنگ تحقیق و پژوهش در بین دانش آموزان ،کشف ،جذب و هدایت استعدادها و رشد خلاقیت های آنان با فراهم نمودن امکانات و تجهیزات لازم تاسیس شده است .در این راستا پژوهشسرای دانش آموزی بنیاد بهاری از سال ۱۳۸۴ فعلیت خود را با هدف شناسایی و جذب و پرورش استعدادهای خلاق و مبتکرانه و گسترش زمینه ملی مناسب جهت پرورش تفکر و اشاعه فرهنگ و تحقیق فردی و گروهی در بین دانش آموزان و فراهم نمودن امکانات دستیابی دانش آموزان به یافته های جدید علمی و پژوهشی داخل و خارج کشور و ایجاد زمینه مشارکت دانش آموزان مستعد در انجام پژوهشهای ملی و منطقه ای کار خود را آغاز کرده است .

امکانات پژوهشسرای دانش آموزی بنیاد بهاری :

-اختصاص ساختمان مناسب و مستقل بطوریکه فضاهای لازم ازجمله آزمایشگاه زیست شناسی ،فیزیک ،شیمی ،کارگاه رایانه و اینترنت ،کتابخانه(۴۰۰۰ جلد کتاب) و سالن مطالعه ،وسایل سمعی و بصری، سایت اینترنت ،سی دی های آموزشی و کمک آموزشی  مورد نیاز را دارا می باشد .

عملکرد پژوهشسرا در چند سال اخیر :

-جذب بیش از ۱۲۰۰ نفر از دانش آموزان مستعد و علاقمند به برنامه های پژوهش و تحقیق

-برگزاری کنفرانس ها و همایش ها و جشواره های علمی از جمله فیزیک ،شیمی ،زیست شناسی ،الگوهای موفق تحصیلی ،

-شرکت در همایش های علمی دانش آموزی کشوری که ۵ نفر از دانش آموزان عضو این مرکزدر همایش شیمی که در استان ایلام برگزار گردید موفق به کسب رتبه دوم کشوری شدند.

-شرکت بیش از ۴۱۱ نفر از دانش آموزان عضو دردوازدهمین  جشنواره جوان خوارزمی وکسب رتبه پنجم کشوری و کسب بیش از ۲۲ طرح رتبه استانی

-شرکت بیش از ۴۷۰ نفر از دانش آموزان عضو در سیزدهمین جشنواره جوان خوارزمی و کسب ۲۶ طرح رتبه استانی

-راهیابی دو نفر از دانش آموزان در سیزدهمین جشنواره جوان خوارزمی به کشوری به نام

– تولید و ارسال بیش از ۷۴ طرح تولید نرم محتوای الکترونیکی به استان و راهیابی ۱۱ طرح به کشوری

-کسب رتبه اول کشوری درچهارمین جشنواره تولید محتوای الکترونیکی توسط دو نفر از دانش آموزان عضو پژوهشسرا به نامهای محمد رضا باغبانی و محمد اصغری

-کسب رتبه دوم کشوری در پنجمین جشنواره تولید محتوای الکترونیکی توسط سه نفراز دانش آموزان عضو پژوهشسرا به نامهای محمد رضا باغبانی ،علیرضا باغبانی ،محمد اضغری قجور

-برگزاری بازدیدهای علمی ،تحقیقی ،و پژوهشی از مراکز علمی از جمله دانشگاه بوعلی سینا ،رصد خانه ابن صلاح همدانی

-تشکیل انجمن های علمی شامل زیست شناسی ،فیزیک ،شیمی،رایانه ،ادبی ،عربی ,زبان انگلیسی ،روباتیک

-برگزاری کارگاه و آزمایشگاه ها برای دانش آموزان عضو انجمن ها

-برگزاری کارگاه و انجام آزمایش  عملی برای دانش آموزان جهت شرکت در مسابقات

-پشتیبانی و حمایت مالی از دانش آموزان دارای طرح علمی و پژوهشی

-حمایت از دانش آموزان پژوهشگر و نظارت و هدایت طرحهای تحقیقاتی آنان از جمله جشنواره خوارزمی

برگزاری مسابقات علمی –پژوهشی ،آزمایشگاهی و رایانه

-تشکیل نمایشگاهی از دست ساخته ها و نتایج پژوهشی دانش آموزان

-ایجاد بانک اطلاعاتی مورد نیاز دانش آموزان

واجدین شرایط عضویت در پژوهشسرا :

دانش آموزان دوره متوسطه نظری ،فنی و حرفه ای ،کارو دانش ،به شرح زیر می توانند از امکانات پژوهشسرا استفاده نمایند. دانش آموزانی که به تشخیص شورای دبیران واحد آموزشی از توانایی ،استعداد و علاقه کافی به مطالعه و تحقیق برخوردار باشند.

دانش آموزانی که در مسابقات علمی ،فرهنگی و هنری ،تحقیقاتی و آزمایشگاهی موفق به رتبه در هر یک از مراحل اجرایی شده اند.

دانش آموزان واجد شرایط شرکت در مراحل جشنواره خوارزمی و المپیادها

دانش اموزانی که در ه پایه و رشته تحصیلی حائز رتبه های اول تا پنجم در سطح مدارس باشند.

مدارک لازم جهت ثبت نام :

-گواهی تحصیلی از آموزشگاه مربوطه

-دوقطعه عکس

-یک برگ کپی شناسنامه

-یک جلد پوشه

-حق عضویت