۶ ویژگی ارزشمند چندرسانه ای ها

ا پیشرفت روزافزون فناوری‌ها این امکان به وجود آمده است که اطلاعات تنها به‌صورت متن ارائه نشود بلکه از عناصر مختلف تصویر، صدا، پویانمایی، فیلم و غیره در یادگیری استفاده شود.

به دلیل ویژگی‌های ارزشمند چندرسانه‌ای ها استفاده از این رسانه برای آموزش انفرادی و یا به‌صورت مکمل آموزش سنتی، روزبه‌روز در حال افزایش است.

در این مقاله به ۶ مزایای برتر این رسانه پرداختیم:

 

۱– ایجاد تعامل دوسویه با کاربر

یک شاخص اساسی در موفقیت یک آموزش این است که تعامل در آن به حداکثر برسد. این تعامل در مراحل مختلف یادگیری لازم است.

ایجاد محیط تعاملی باعث می‌شود که آموزش یکنواخت نشده و فرد دل‌زده نشود بلکه در یادگیری خود فعال باشد و از آن لذت ببرد. رابط‌ها در تولید چندرسانه‌ای با همین هدف در نظر گرفته می‌شوند.

 

۲– کمک به یادگیرنده برای ایجاد ارتباط بین مفاهیم

با بکار بردن روش‌های مختلفی در چندرسانه‌ای می‌توان به یادگیرنده کمک کرد تا بین مفاهیم مختلف ارتباط برقرار کند. می‌توان از عناصر مختلف مثل شکل‌ها، تصاویر و انیمیشن ها در این راستا کمک گرفت.  یکی از ابزارهای بسیار مؤثر برای ایجاد ارتباط بین مفاهیم پیچیده استفاده از نقشه‌های مفهومی است.

 

۳– درگیر ساختن حواس مختلف

هر چه در یادگیری حواس پنجگانه بیشتر درگیر شوند یادگیری مؤثرتر است. برای مثال زمانی که یک تصویر پیچیده‌ای نمایش داده می‌شود و صوتی پخش می‌شود که تصویر را شرح می‌دهد یادگیری سریع‌تر و بهتر اتفاق می‌افتد. البته باید توجه داشت که گاهی انتقال پیام از طریق دو یا چند کانال به‌صورت همزمان باعث ایجاد بار شناختی اضافه‌شده و باعث حواس‌پرتی می‌شود. در یک مقاله به‌طور مفصل به مسئله خواهیم پرداخت.

 

۴- آزادی عمل یادگیرنده

در چندرسانه‌ای یادگیرنده می‌تواند آزادانه بخشی از آموزش را که به آن مسلط است را حذف کند و بخشی که نیاز به تکرار دارد را موردتوجه بیشتری قرار دهد. درواقع تعیین نقطه شروع و پایان یادگیری با خود کاربر است و سرعت یادگیری را کنترل می‌کند.

این آزادی در انتخاب باعث می‌شود یادگیرنده در قبال یادگیری خود احساس مسئولیت و مالکیت کند و باانگیزه‌های درونی خود تلاش کند به اهداف آموزشی دست پیدا کند.

 

۵- امکان تمرین و تکرار بیشتر

می‌توانیم تمرین‌هایی با سطح دشواری متفاوت در چندرسانه‌ای در نظر بگیریم تا یادگیرنده بر اساس نیاز و میل خود تمرین را حل کند و با بازخوردهای فوری که دریافت می‌کند درس را مرور کند.

با در نظر گرفتن تدبیرهایی می‌توانیم این تمرین و تکرار را جذاب‌تر کنیم و عنصر هیجان را نیز به فعالیت اضافه کنیم. برای مثال می‌توانیم از بازی‌های آموزشی در چندرسانه‌ای کمک بگیریم. این بازی‌ها نه‌تنها برای یادگیرندگان سنین پایی بلکه برای بزرگ‌سالان نیز بسیار جذاب است.

 

۶– انعطاف‌پذیر بودن برنامه مقابل نیازهای یادگیرندگان

در چندرسانه‌ای ها این امکان وجود دارد که یادگیرنده با توجه به نیازهای ویژه خود پیش برود و به نتیجه بهتری برسد. در آموزش سنتی این انعطاف وجود ندارد. ممکن است فردی هوش بالاتری داشته باشد یا از قبل بر موضوع مسلط باشد و کلاس درس برایش تکراری و خسته‌کننده شود. و برعکس ممکن است شخصی دیرآموز باشد و برای یادگیری به مثال‌ها و تمرین‌های بیشتری نیاز داشته باشد. در چندرسانه‌ای برخلاف آموزش سنتی، می‌توان به نیازهای این دو گروه نیز توجه کرد.